María Luisa Lecaro Pinto was an early 20th-century Ecuadorian poet from Guayaquil who wrote under the pseudonym Tatá. In 1927, she came in second place in a poetry contest sponsored by the journal Savia, with Hugo Mayo taking first place. She was the sister of cartoonist and caricaturist Guillermo Lecaro Pinto, known by the pseudonym Lekropín, director of humorous and anticlerical journals in the city of Guayaquil, and to whom she dedicated one of her best-known poems. Her work, which had been ignored for decades, was rediscovered thanks to the poetry anthology “Del Vanguardismo hasta el 50” [From Avant-garde To 1950], published by the Ecuadorian writer and literary critic Rodrigo Pesántez Rodas in 1999.
Feminism
According to Ecuadorian scholar Ana María Goetschel in her 2006 book “Orígenes del feminismo en Ecuador,” in 1926 María Luisa Lecaro was a liberal thinker who challenged the church and patriarchal dominance, advocating for the recognition of women’s rights and the advancement of women’s equality. María Luisa Lecaro is also known to have written anticlerical invectives in the local newspaper under the alias Sor Marisa and to have corresponded and exchanged writings with the Peruvian avant-garde poet and feminist precursor Madga Portal around this time.
Poems
Poemas de María Luisa Lecaro (Tatá) PICADERO SINFÓNICO mi casa finge la carpa de un circo… dentro de ella en la pista del reloj… mi nombre se columpia en el trapecio del ritmo… ta-tá ta-tá ta-tá busco tu amor sobre la barra de mi corazón… he desnudado el cuerpo sudoroso del misterio y no he encontrado tu nombre ‒¿cómo es?‒ bien… será ……………………………. más luego mañana ……………………… u otro día ‒quizá‒ quizá ………………………….. quizá las manos de la ternura me cachetearán los carrillos rosas ‒¡ah! el canto de tus ósculos se escucha dentro de mi acústico buodoir …………. musical…… mientras………………………….. me alumbra en el cielo la luz de plata de esta lámpara… ¡in…… vier…… no..! 1927 EL CHARCO a mi hermano Lekropín las agujas de la lluvia ‒con hilas de plata‒ han bordado sobre el telar de la tierra un charco de agua ‒espejo sin bisel‒ o una moneda de lijado aluminium abandonada en la vía gorriones tejidos al croché diseñan velocidades de «ola giratoria» sobre el telar del espacio. el algodón de las nubes fabrica cosas transparentes sobre la ciudad azul. 1927 POEMA SIMPLISTA á ……………..? Lekropín, lekropín, lekropín suenan lentas las argollas de mi hamaca espiritual una mecedora cubista responde ronca tatá tatá tatá mientras mi walthan de buffet arma polémica con un glorioso tambor y gritan el uno: mag-da mag-da el otro: por-tal por-tal una corneta laureada chilla: humugo, humago humugo-forte manayo manayo ‒piano‒ 1927 BOUDOIR SIMPLISTA en el boudoir del espacio las seis puntas de una estrella hincan el vientre del minuto… la luna desviste su deshabille de nubes tras el negro biombo de la noche… mientras el reloj de la hora… finge una rubia mucama que con plumero de cuatro plumas sacude los cajones del silencio…… la madrugada llega al boudoir del espacio como un «misifú» cansado de correr sobre los techos de los minutos y segundos…… 1927
Work
About a dozen of her poems were ever published. Her only known poems were published in the journals Savia and Páginas. In 1999, author and literary critic Rodrigo Pesántez Rodas included her poems in a poetry anthology titled “Del Vanguardismo hasta el 50” [From Avant-garde Until 1950] (Guayaquil, Universidad de Guayaquil, 1999).